Monica Hanson nytt
S-oppositionsråd

Det blir Monica Hanson (S) som får leda det socialdemokratiska oppositionsarbetet i Trollhättan, sedan ett enigt medlemsmöte i går kväll (14/11) tog beslut om partiets kommunalrådsplats.

– Jag är tacksam och stolt. Det blir en annorlunda roll att axla i opposition, men jag ser fram emot att fortsätta att driva socialdemokratisk politik med fokus på jämlikhet för invånarnas bästa”, säger hon.

I majoritet har Socialdemokraterna i Trollhättan haft två kommunalråd, Paul Åkerlund (S), avgående ordförande för kommunstyrelsen, och Monica Hanson (S). Efter många år i hetluften väljer Åkerlund nu att lämna posten som kommunalråd för andra politiska uppdrag.

– Att vara i opposition är helt nytt för oss socialdemokrater i Trollhättan. Då behövs också nytänkande och delvis nytt manskap, men det är också viktigt att ha med sig den erfarenhet och kunskap som följer med att styra en kommun. Med Monica som oppositionsråd får vi båda dessa, säger Paul Åkerlund.

Han kommer fortfarande att finnas kvar i högsta politiska skiktet, men i ny roll.

– Att helt sluta med politik har aldrig varit aktuellt för mig. Det finns fortfarande så mycket jag brinner för och vill förbättra, inte minst när det gäller jobben, rättvisan och jämlikheten. Och nu, med det brunblå styre som landet har fått och det högerstyre som ska råda i staden, är de frågorna särskilt viktiga att bevaka, säger Paul Åkerlund (S).

Socialdemokraterna i Trollhättan kommer också att förändra partiets representation i styrelser och nämnder.

– Den förnyelse vi vill ha gäller på alla nivåer. Vi ska ta vara på den stora kompetens som finns i partiet, men vill samtidigt satsa på föryngring. Vi har många duktiga unga och några av dem kommer att ta plats och ge ytterligare perspektiv, säger Moez Dharsani (S), ordförande för Trollhättans Arbetarekommun.

Partiets förslag till vice ordförande och ledamöter i nämnder, styrelser och utskott presenteras vid kommunfullmäktigemötet i december.